Bloemetjesjurk van Sanne van Mil

September vorig jaar. Mijn fotografie was een gevalletje bij de loodgieter thuis lekt het altijd. Waar ik mijn klanten altijd adviseer om stevig te investeren in eigen fotografie en om beeld af te stemmen op je huisstijl, was het mijne een allegaartje.

Jezelf als merk

Voor wie het niet is opgevallen, ik gebruik mezelf als merk. Ik doe dit om zo (digitaal) de drempel te verlagen en daarmee vanzelf mijn favoriete klanten aan te trekken. Ik moest aan de bak. Gladtrekken die hap!

Ik kreeg de kans om met een superleuke fotograaf samen te werken. Na het vastleggen van de datum voor de fotoshoot, kwam vrijwel direct hét gevoel de kop op steken dat alle vrouwen wel moeten herkennen… De. Fuck. Wat. Moet. Ik. Aan. Licht paniekerig mailde ik de leukste identity stylist uit mijn netwerk. S.O.S. Rooksignalen. Pleh, pleh! Kun je mij helpen met het uitzoeken van een paar outfits?

Tassenvol kleding sjouwde ik een week later de trap op in het Arnhemse, inclusief mijn inmiddels groeiende collectie bloemetjesjurken. “Of ik die veel draag? Ik zou het liefst nog trouwen in een bloemetjesjurk.” Na mijn verhaal te hebben gerateld en een uitgebreide kleuren- en vormenanalyse, blijkt mijn liefde voor weelderige bloemenprints onbewust perfect te passen.

Ik besloot extreem mezelf te blijven en verscheen in verschillende bloemige outfits voor de camera. Ook na mijn omslag van doelgroep – ik ging van vrouwelijke ZZP’ers naar mannelijke MKB’ers – trok ik steevast mijn lievelingsjurken aan naar zakelijke afspraken.

Sanne van Mil

Waar is je bloemetjesjurk? 

Een paar weken later verscheen ik op kantoor bij oud-collega’s in een spijkerbroek. “Juffrouw Sjannie in een jeans? Is het casual Friday?”. Het bleek nogal ongewoon te zijn dat ik eens in het openbaar verscheen in een spij-ker-broek. Mijn bloemetjes-imago bleek al veel dieper te zitten dan ik had gedacht.

Laatst stapte ik ’s ochtends het kantoor binnen van mijn nieuwe klant. “Ik word meteen vrolijk als ik jou binnen zie lopen,” lachte de commercieel directeur, doelend op mijn bloemetjesjurk. Ik lach bescheiden om zijn compliment. Zo had ik het zelf nog nooit bekeken…

Huisstijlqueen to the max

Kijk. Nu ben ik een extreem gevalletje van huisstijl-queenen (gebrek van een grafisch vormgever denk ik) en vind het dus heerlijk dat zélfs mijn kleding goed matcht met mijn branding en imago. Ik kwam een tijdje terug nog een video tegen van een coach die de kleur van haar blousje had afgestemd op de kleur van haar logo. Draag me weg, veeg me op. Op dat soort details ga ik heul errug lekker.

Wat ik zeggen wil is, hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe eerlijker & geloofwaardiger je ‘branding’ is. Wanneer ik nu op die zakelijke afspraak verschijn in een jasje, pantalonnetje en hakjes en vervolgens mijn mond opendoe… Voor wie mij kent weet dat er daar een vreselijke mismatch gaat zijn ;-). Dat ik dan altijd ‘dat meisje met die bloemetjesjurken’ zal zijn… Die titel draag ik met flair.

Beloof me dat jij ook lekker jezelf blijft. No matter what. Oké?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *