Duurzame Communicatie

Duurzame communicatie: drie grote tips!

Duurzame communicatie: drie grote tips!

Zo doe je dat

 

Hoe kan je duurzaamheid doorvoeren in je communicatie? Bij duurzame communicatie denk je misschien aan een aparte pagina op je website over MVO, circulair ondernemen en duurzaamheid. Natuurlijk verwerk je er wat over in je bedrijfsverhaal. Maar hoe kan je jouw communicatie lètterlijk verduurzamen? Weet jij bijvoorbeeld welke alternatieven er zijn voor papier? Of wat er allemaal komt kijken bij het maken van een pen met jouw logo erop?

 

In dit artikel geef ik je drie grote tips hoe je jouw communicatie niet alleen in woorden duurzaam maakt, maar ook in daden!

 

Duurzame materialen

Er zijn vast veel dingen die je uit gewoonte gebruikt. En als het op is, dan bestel je het opnieuw. Er zijn voor veel basisitems veel duurzame alternatieven. Hier komen er een paar:

  • Pennen. Wees eens eerlijk. Hoeveel pennen slingeren er op kantoor rond? Het is super verleidelijk om pennen met logo te bedrukken: de kosten voor een gemiddelde pen zijn laag en ze zijn multi-inzetbaar. Van strooimateriaal op een beurs tot perfecte pen voor je personeel. Inmiddels zijn er voor de ordinaire plastic pen een tal van duurzame alternatieven. Zo zijn er biologisch afbreekbare pennen gemaakt van mais en zetmeel. Andere duurzame alternatieven: gerecycled plastic, karton, bioplastic, tarwestro en bamboe.
  • Papier. Ook voor papier zijn er betere opties. Gerecycled papier kennen we allemaal, maar wist je dat er ook papier bestaat gemaakt van landbouwafval? Ik ben er zelf enorm fan van! Het heet Paperwise en er zijn verschillende drukkerijen die ermee werken.
  • Kladblok. Zijn jouw medewerkers nog steeds enorme kladblok verbruikers? Dan kan je bijvoorbeeld overstappen naar herschrijfbare notitieboekjes zoals BamBook. Zij hebben ook duurzame oplossingen voor sticky-notes en flipovers!

Paperwise papier voor duurzame communicatie

Digitale duurzame communicatie

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal niks meer te laten drukken. Dan heb je die alternatieven voor papier niet nodig ;-). Ik geef je hieronder een aantal manieren om makkelijk over te stappen van papier naar digitaal.

  • Offerte. Verstuur je offertes niet meer per post, maar digitaal. Wil je ze tóch per post versturen? Denk er dan eens over om – naast dubbelzijdig printen – minder in je offerte te zetten. Verwijs bij standaardteksten eens naar je website, zoals het fabricaat waar je mee werkt. Scheelt toch weer een A4 printen!
  • Visitekaartjes. Hoewel ik enorme fan ben van papieren visitekaartjes, zijn ook hiervoor veel leuke, digitale alternatieven. Je kunt natuurlijk ‘gewoon’ je contactgegevens versturen via de mail of app. Er zijn mensen die LinkedIn gebruiken als hun kaartenbak. Er bestaan verschillende apps waarmee je doormiddel van een QR-code je visitekaartje kan laten scannen. Handig!
  • Brochures. Snel informatie delen hoeft tegenwoordig niet meer via papier. Het is niet alleen duurzamer om jouw informatie digitaal te delen, het is ook nog eens veel handiger. Verstuur het als bijlage mee met je mail of stel het beschikbaar als download op je website.
  • Website. Terugkomend op bovengenoemde punten: benut dus je website! Het is een geweldig platform waar je alles kan laten samenkomen. De contactgegevens van je medewerkers (geen visitekaartjes meer), handige downloads (geen brochures meer) en extra informatie over jouw producten (kortere offertes).

Bonustip: Dan nog een bonustip als we het hebben over digitale, duurzame communicatie. Gebruik een andere zoekmachine. www.ecosia.org plant bomen voor de geplaatste zoekopdrachten. Ook lopen de servers op 200% hernieuwbare energie. Gemiddeld heb je 45 zoekopdrachten nodig om een boom te planten. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben een echte Google-meister, dus die boom heb ik er zo uit!

Ecosia zoekmachine duurzame communicatie

Relatiegeschenken 2.0

Relatiegeschenken. Ik vind ze moeilijk. In die zin dat ze vaak onnodig, net-niet of vreselijk lelijk zijn. Waarom vinden we het nodig om relaties (en medewerkers!) iets tastbaars te geven? Leuke opties voor een duurzaam relatiegeschenk zijn:

  • Organiseer een (online) event. Ikzelf gaf mijn klanten eens een kennissessie cadeau. Een goede manier om een band op te bouwen en elkaar te helpen. Voor mij was het een leerzame én gezellige middag.
  • Plant een boom. Er zijn heel veel boomplant initiatieven. Kies er een die het beste bij je past. Je kunt ook een echte boom geven. Geefeenboompje.nl is een van mijn favorieten!
  • Geef een belevenis cadeau. Jubilarissen binnen jouw bedrijf? Vergeet het horloge, beeldje of bos bloemen. Geef ze een belevenis cadeau. Denk aan een dinerbon, een hotelovernachting of een dagje pretpark. En niet stiekem een cadeaubon én bloemen geven ;-).

 

 

Wat zijn jouw favoriete duurzame communicatie middelen? Ben ik wat vergeten in mijn lijst? Laat het hieronder weten! Of stuur mij een bericht.