Personal branding, de vijf ‘ja-maars’ om het niet te doen

 

Ik heb de afgelopen jaren genoeg ‘ja-maars’ gehoord om niet aan personal branding te doen voor MKB-bedrijven. De meest gehoorde:

  • “Personal branding is toch iets voor ZPP’ers?
  • “Ik heb toch geen bijzonder verhaal? Ik doe gewoon mijn werk.”
  • “Al mijn medewerkers op de foto? En wat als er een uit dienst gaat?”
  • “Ik vind dat allemaal niet nodig hoor, zo’n gedoe.”
  • “Het kost mij te veel tijd en geld.”

In dit artikel veeg ik deze vijf ja-maars voor je van tafel 🙂 Ik vertel je waarom personal branding wél werkt voor technische MKB-bedrijven.

 


Personal branding: jij bent het merk

Maar wat is personal branding nou eigenlijk? In het kort: bij personal branding kijk je naar wat jou en jouw bedrijf uniek maakt. Je laat je kwaliteiten, passies en ambitie zien. Personal branding is authentiek, puur en eerlijk. Als je personal branding goed inzet, dan is er online en offline geen verschil tussen jou en jouw bedrijf. Mensen weten wie je bent, waar je goed in bent en waar ze jouw bedrijf voor kunnen vragen.

 

Je ‘personal brand’ of – ik gebruik liever de term – merkidentiteit, bestaat uit visuele onderdelen zoals logo, kleuren en fotografie. Maar ook uit goede teksten op je website. Het leuke van personal branding is: door jezelf te zijn, ga je opvallen!

Ja-maar 1: “Personal branding is toch iets voor ZZP’ers?”

Bij personal branding gebruik je dus jezelf als merk. Ik hoor je denken: dus dat is iets voor eenmanszaken. *eeeeehhh* (doet zoemer na). Personal branding gaat om wat jou uniek maakt en onderscheidt van anderen. Absoluut dat dit ook voor MKB-bedrijven kan! Al die mooie mensen binnen jouw bedrijf, hoe ‘personal’ wil je het hebben?

Door jouw vakmensen te laten zien in je communicatie, geef je jouw bedrijf letterlijk een gezicht. Fijn voor toekomstige klanten, die weten welke goedlachse onderhoudsmonteur of vrolijke accountmanager ze over de vloer kunnen verwachten!

 

Ja-maar 2: “Ik heb toch geen bijzonder verhaal?”

Huh, je zei wat? Je hebt geen bijzonder verhaal en ‘doet gewoon je werk’? Alleen dat is al reden nummer één waarom jij een bijzonder verhaal hebt! Gewoon je werk goed doen is al een bijzonder punt op zich. Het feit dat jij het al járen zo doet, zegt iets over jouw werkwijze. Over je trouwe klanten. En je gedreven mensen. Hele unieke punten voor jouw merkidentiteit.

Waarschijnlijk heb jij een blinde vlek. Dingen die voor jou vaak normaal zijn, maken JUIST jouw bedrijf zo uitzonderlijk. Door deze ‘gewone dingen’ op te schrijven heb je binnen een korte tijd een eigen verhaal. Hoezo niet bijzonder?!

 

 

Ja-maar 3: “Wat als een van mijn medewerkers uit dienst gaat?”

Wanneer je foto’s van je medewerkers gebruikt (online) communicatie, dan bestaat er de kans dat er iemand uit dienst gaat. Ooit. En dat klopt. Het klinkt crue, maar het kost je een paar klikken om een foto van de website te vervangen voor een andere. Drukwerk bestel je gewoon in een kleine(re) oplage. En als er echt nood aan de man is, dan kan je foto’s ook net zo snel weer van social media verwijderen.

 

Belangrijk is dat je van tevoren goed afspreekt waar een foto voor wordt gebruikt. Ik doe dit met mijn klanten vaak door middel van een portretrecht. Hierin geeft de medewerker aan dat zijn foto gebruikt mag worden en waarvoor. Bewaar in een overzicht wie zijn foto je hebt gebruikt in welke communicatie-uiting, en klaar.

 

Maar zeg eens eerlijk, als je moet werken met het idee: misschien gaat iemand wel uit dienst… Is niet een heel relaxte manier van werken toch? Daarom.

 

Ja-maar 4: “Ik vind het gedoe en niet nodig.”

De mensen die ik spreek en met deze ja-maar komen, hebben vaak negatieve ervaringen met branding. Bijvoorbeeld een te ‘fancy’ bureau dat met veel toeters en bellen om de hoek komt kijken: “Plannetje hier, brand-ID’tje daar, communicatiestrategie’tje zus, cappucinootje zo.” (Ik raak hier ook de weg kwijt hoor…)

 

Ik kwam ook eens bij een bedrijf binnen dat ab-so-luut niet met eigen foto’s wilde werken. Zij kozen steevast voor illustraties en stockfoto’s. “Foto’s maken duurt zo lang en iedereen doet dat al.” Zij hadden dus geen fijne ervaring gehad met een fotograaf en nooit een goede fotograaf tegenkomen.

 

Je kan je merkidentiteit zo uitgebreid maken als je zelf wil. Dat kan met een bureau, een strateeg of *kuch* iemand zoals ik. Met de juiste begeleiding (en snelle fotograaf ;-)) is het zeker geen gedoe.

 

Ja-maar 5: “Het kost me te veel tijd en geld.”

Ja, een merkidentiteit vastleggen is een investering. Kan ik niet ontkennen. Dus ja, dat kost nu eenmaal tijd en geld. Ik ga je wel vertellen dat personal branding bij MKB-bedrijven in de praktijk helemaal niet zoveel méér tijd kost dan recht-toe-recht-aan-communicatie. Sterker nog. Door één keer je merkidentiteit goed op papier te zetten, bespaar je onderaan de streep tijd en dus geld. Je hebt op die manier namelijk alle bedrijfsinformatie bij elkaar, binnen één goed verhaal. Je kan hier een tekstschrijver mee aansturen, een vormgever, een marketeer… Op deze manier maak je razendsnel nieuwe communicatie-uitingen.

 

Omdat je bij personal branding uitgaat van wat er al is, namelijk het DNA van je bedrijf, is het relatief eenvoudig op te zetten. Er hoeft niks ‘bedacht’ of ‘verzonnen’ te worden. Ikzelf doe dit vaak door middel van het houden van interviews binnen het bedrijf en het opschrijven van de bedrijfsgeschiedenis. Door dit naast elkaar te leggen zie je al snel veel overeenkomsten. En zie daar… het begin van je merkidentiteit!

 

Wil je aan de slag met de merkidentiteit van jouw bedrijf?

Zorg er dan zeker voor dat je (een deel) van jouw medewerkers bij betrekt en bij het proces blijft betrekken. Het is belangrijk als je personal branding wilt gebruiken, jouw medewerkers zich ook in het verhaal herkennen. Zij zijn een hele gewichtige spiegel die jij goed kan gebruiken.

 

Positionering & branding is een van mijn specialiteiten, ik kan je daar zeker bij helpen. Wil je er meer over weten? Stuur een mail naar hallo@sannevanmil.nl of bel op 06 – 8324 8435 om te kijken wat ik voor jouw bedrijf kan doen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *