Versla je rommelige communicatie met Sanne van Mil

Waarom een huisstijl zo belangrijk is.

Gadver. Je weet niet wat het is, maar je communicatie is soms zo… rommelig. Je website heeft een andere uitstraling dan je visitekaartje. De banner in je ontvangsthal is totáál anders dan de presentatie die op het scherm ernaast wordt afgespeeld. En de flyer die je hebt laten maken voor die beurs waar je binnenkort staat… Mmm, dat is hem ook niet. Je knutselt zelf nog iets in Word en stopt er al snel weer mee. Nee. Dit gaat ‘m niet worden. Je hebt het gevoel dat het niet klopt, maar kan je vinger er niet op leggen wat het nou is.

Stop! In the name of love. Jij hebt een duidelijke huisstijl nodig om die rommelige communicatie te verslaan. Ik geef je alle basistips voor het vastleggen van een huisstijl om zo alles lekker opgeruimd te houden.

 

Wist je dat een huisstijl veel meer omvat dan een logo, een paar kleuren en een visitekaartje?

 

Begin bij de basis

Wat is jouw verhaal, de missie van je bedrijf, je persoonlijke visie op de branche? Wanneer je het verhaal van en achter jouw bedrijf helder op papier hebt, heb je een goede basis om vanuit verder te werken. Een verhaal verkoopt tenslotte beter dan een product of dienst.

Heb je een pay-off, slogan, tagline? Te gek! Hier kun je namelijk ontzettend veel van je communicatie aan ophangen.

 

Jouw logo

Beschrijf in je huisstijl jouw logo. Wat is het verhaal achter het logo? Waar komt het idee vandaan? Beschrijf de kleuren die zijn gebruikt, het lettertype en het eventuele beeldmerk. Leg ook vast waar je het logo altijd plaatst, bijvoorbeeld links bovenin. Dit kan later goed van pas komen wanneer je andere communicatie-uitingen gaat maken. Zoals die flyer voor die beurs binnenkort.

 

Kleuren

Naast de kleuren die je in je logo gebruikt, zijn er misschien nog wel andere kleuren die je wil gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een percentage van de kleur.

Euh? Je zegt percentage?

Als voorbeeld nemen we zwart: 80% daarvan is donkergrijs en 30% is lichtgrijs. Wanneer je deze kleuren naast elkaar gebruikt, heb je afwisseling en past alles toch goed bij elkaar.

Je kunt er ook voor kiezen om naast de kleuren van je logo een andere kleur te kiezen die je voor variatie en frisheid gaat zorgen. Gebruik die extra kleur bijvoorbeeld als voor koppen in tekst of als achtergrondkleur van die flyer.

 

Lettertypes

Leg de lettertypes vast. Naast het lettertype van je logo, zal je een ander lettertype gebruiken voor je basistekst. Misschien maak je de koppen in je tekst altijd vet en blauw en een onderschrift bij een foto schuin en klein. Handig om te weten als je die flyer maakt voor die beu… oké, oké, je snapt ‘m.

 

Schrijfstijl
(Omdat ik in mijn schrijfstijl graag zoveel mogelijk geil vakjargon vermijd staat hier dus géén ‘Tone of Voice’.)

Veel mensen vergeten deze. Leg je schrijfstijl vast! Dat kan je al heel eenvoudig doen door voor jezelf een aantal aandachtspunten op te sommen. Bijvoorbeeld:

  • Je spreekt je lezers aan met ‘je’ en ‘jou’.
  • Je gebruikt geen Engelse termen.
  • Je vermijdt vakjargon.
  • Je schrijft in de ik-vorm.
  • Je schrijft zoals je praat en andersom.

Je kunt ook dingen vastleggen als het gebruik van quotes, hoe je koppen in een tekst gebruikt en of je WEL of geen hoofdletters gebruikt.

 

Huisstijlelementen

Dit is voor gevorderden. Vaak kan een extra element je huisstijl versterken; als de rode draad (ja, zie je hem 😉 ) door jouw huisstijl heen. Denk dan aan een illustratie die je vaak gebruikt, een gekleurde balk die altijd terugkomt of bepaalde iconen die je overal toepast. Je kunt ook een onderdeel uit je logo gebruiken als extraatje.

 

Beeldtaal

Ook deze wordt nogal eens vergeten en dat is zo zonde! Bedenk goed wat voor soort beelden je gaat gebruiken. Ga je voor illustraties, foto’s of een combinatie? Kies voor beelden in dezelfde stijl. Zo kun je kiezen om altijd zwart-wit foto’s te gebruiken, je foto’s zelf te maken op een herkenbare plek of foto’s te kiezen waar altijd mensen op staan. Schrijf je vaak over hetzelfde onderwerp, gebruik dan dezelfde foto. Heus, dat is niet saai, maar juist herkenbaar!

 

Huisstijlhandboek

Nu je die ganze basis voor jezelf hebt vastgelegd, kun je ze gaan bundelen in een huisstijlhandboek. Zo wordt het voor jou (of je vormgever, communicatiemedewerker of secretaresse) veel makkelijker om een nieuw communicatiemiddel te maken. Je weet nu wat de schrijfstijl moet zijn voor je bericht op sociale media en wat voor afbeelding je daar bij nodig hebt. Dan toch die flyer laten maken? Je weet welke kleuren en elementen erop moeten komen, welk lettertype wordt gebruikt en waar het logo komt. En dat lieve mensen, scheelt jou weer kostbare tijd! Inspiratie nodig? Google eens op ‘huisstijlhandboek’ en je vindt daar tal van voorbeelden. 

 

En? Nog last van een rommelige communicatie?

Je hoeft jouw huisstijl trouwens niet zelf te bedenken, daar heb je mensen voor. Van die mensen die in plaatjes, kleuren en lettertypes denken. Zoals ik 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *