Vind je het moeilijk om (meer dan) één keer per week iets te posten op LinkedIn, Instagram of andere sociale media? Omdat je geen inspiratie of tijd hebt? Dan kan het maken van een social media planning uitkomst bieden. En nee, daar hoef je geen geleerde überplanner voor te zijn en het hoeft al helemaal niet veel tijd te kosten.

Ik geef je vijf slimme en gemakkelijke tips voor het plannen van je sociale media. Ik beloof je dat het je maar een paar uur per maand kost!

 

1. Bepaal verschillende onderwerpen

De eerste is meteen de belangrijkste: stel vast wat je wil laten zien en vertellen! Kies een aantal onderwerpen uit waar je veel over kunt posten en waar jij veel over weet. Laat hierbij zien wie jij bent, wat je doet en waar je goed in bent. Het is goed om steeds herkenbare onderwerpen of rubrieken terug te laten komen, zo weet je lezer op den duur wat hij kan verwachten op je pagina.

Een paar voorbeelden:

  • Ben je een installateur? Deel vakinhoudelijke kennis, zet je projecten in de picture, laat enthousiaste medewerkers zien en neem je volgers mee in de laatste technische ontwikkelingen.
  • Werkzaam als voedingsdeskundige? Dan kun je berichten plaatsen zoals recepten, de werking van producten en voedingsstoffen, laten zien wat jij zelf eet, sporttips en oefeningen of speciale aanbiedingen.
  • Heb je een winkel? Dan kun je berichten plaatsen zoals foto’s van en in je winkel, welke nieuwe producten eraan komen, aanbiedingen tijdens feestdagen, hoe je dag eruit ziet of zet je vaste klanten in de spotlight.

social media planning

2. Maak meerdere berichten tegelijk

Heb je inspiratie voor een bericht? Schrijf het meteen op! Bewaar een apart notitieboekje voor al je social-ideeën en houd het in de buurt. Al is het maar

een klein idee: schrijf het op. Je zult zien dat als je steeds vaker dingen opschrijft, je ook steeds meer ideeën krijgt. Werk je berichten vervolgens uit in Word. Zo hoef je straks alleen nog maar te knippen en te plakken uit jouw grote vergaarbak 🙂

3. Plan berichten automatisch in

Je hoeft allang niet meer elke dag à la minute je berichten te posten. Er zijn inmiddels tal van handige hulpjes voor het automatisch inplannen van je socialberichten.

  • Via Facebook kun je heel makkelijk je berichten inplannen. Klik op het pijltje naast publiceren en kies voor plannen. Je kunt nu de datum en tijd kiezen. Je ziet je geplande berichten bovenaan je pagina en kunt ze nog altijd aanpassen voordat ze geplaatst zijn.
  • Hootsuite is handig als je meerdere kanalen tegelijk wilt beheren. Van hieruit plan je voor verschillende kanalen tegelijk. Je kan dus één bericht op meerdere sociale media posten, zonder dat je het bericht steeds opnieuw hoeft te kopiëren. Je kan daarna wel heel gemakkelijk ieder bericht per kanaal apart aanpassen waar nodig. En het fijne van Hootsuite: je kunt prima aan de slag met de gratis versie! Let wel op, niet alle algoritmes van ieder platform vinden het fijn als je áltijd plaatst met tussenkomst van een planner.
  • Voor Instagram kan je aan de slag met Later of Planoly. Ook hier is de gratis versie prima om mee te starten.

Afbeeldingsresultaat voor later       Afbeeldingsresultaat voor planoly logo

4. Maak een week- of maandplanning
Het klinkt heel overdreven, maar het helpt! Maak een week- of maandplanning, ook als je niet van plan bent elke dag iets te posten. Hiermee hoef je niet steeds te bedenken wat je vandaag of morgen zult gaan plaatsen. Het voorkomt ook dat je steeds dezelfde onderwerpen achter elkaar laat zien en er variatie in je berichten zit.

Een voorbeeld van een weekplanning:
Maandag: Een tip om de week mee te beginnen
Dinsdag: Project in de picture
Woensdag: Een link naar een interessant (vak)artikel
Donderdag: Medewerkers aan het woord
Vrijdag: Link naar jouw blogartikel
Zaterdag: Een vraag aan je volgers
Zondag: Kijkje achter de schermen

Een weekplanning zorgt ervoor dat je niet steeds dezelfde soort berichten plaatst.
En een handige steuntje voor het bedenken van berichten!


5. Plan een moment om te plannen

Oké, klinkt wat omslachtig, maar voor veel mensen werkt het echt. Plan een (vast) moment in je agenda om je berichten te schrijven en voor je totale social media planning. Bijvoorbeeld maandagochtend, waarbij je al je berichten voor die week erin zet. Ikzelf plan meestal voor een maand vooruit en post af en toe ‘spontaan’, omdat iets aansluit bij de actualiteiten.

Welke tip werkt voor jou het beste? Of heb je nog een andere tip? Laat het me weten!

Heb je begeleiding of advies nodig bij het maken van jouw social media berichten? Neem dan contact op, ik help je graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *